Galingesnis automobilis – smagesnis važiavimas


Kiekvienas vairuotojas turbūt mėgsta kartkartėmis spustelėti automobilio greičio pedalą ir su vėjeliu pralėkti. Kuo variklio galia bus didesnė, tuo smagiau bus važiuoti. Taigi automobilio greičio galimybes lemia jo variklio galia.

Svarbiausias kriterijus

Variklio galingumas, be abejonės, yra vienas svarbiausių kriterijų renkantis automobilį. Galia dažniausiai nurodoma dviem dydžiais, kilovatais (kW) ir arklio galiomis (AJ). Automobilio techniniame pase šis parametras įrašomas tik kilovatais.

Jei žinomas variklio galingumas kilovatais, apskaičiuoti, kiek tai bus arklio galių, nėra sudėtinga, nes 1 kW lygus 1,36 AG. Kuo didesnis galingumas, tuo automobilis gali pasiekti didesnį maksimalų greitį.

Variklio galia matuojama mechaniniu, hidrauliniu arba elektriniu stabdymo stendu, esant atitinkamam aplinkos oro slėgiui ir 20 laipsnių temperatūrai.

Variklis apibūdinamas esant didžiausiam galimam kuro tiekimui. Pasiekus reikiamą sūkių dažnį, variklis stabdymo stendo apkraunamas didžiausiu galimu sukimo momentu, jis per visą matavimo  laiką išlaikomas pastovus. Matuoti dažniausiai pradedama nuo 1000 min.-1 iki didžiausio sūkių dažnio 2100–2400 min.-1, matuojama atitinkamais intervalais, dažniausiai kas 100 min.-1. Sujungus gautus taškus koordinačių sistemoje virš sūkių dažnio nubrėžiama galios charakteristika.

Automobilio dinamikoje svarbu ir sukimo momentas. Jis yra vienintelis galios parametras, kurį vairuotojas gali jausti. Bet kurio automobilio be turbinos įjungęs pirmą pavarą ir leidęs mašinai įsibėgėti, kol variklis pasieks sukimo momento piką, paskui staigiai paspaudęs akceleratorių iki galo,  vairuotojas tikrai pajus, kaip nugara įsirėžia į automobilio sėdynę.

Galima padidinti

Jei automobilio greitis ir dinaminės savybės jūsų netenkina, tai galima pakoreguoti. Variklio galią galima padidinti trimis pagrindiniais būdais. Galima padidinti darbo tūrį (cilindrų skaičių, jų skersmenis), alkūninio veleno sūkių dažnį (sukimo momentas) ir slėgį (naudojant turbokompresorinį pripūtimą su tarpiniu oro aušinimu).

Tačiau egzistuoja ir kitų galios didinimo priemonių: pagerinti cilindrų pripildymą, įrengiant 3 ar 4 vožtuvus kiekviename cilindre, įleidimo ir išleidimo kolektorius įrengiant skirtingose variklio pusėse (kad išmetamųjų dujų temperatūra nekeistų įleidžiamo oro temperatūros), montuojant tiksliau kurą dozuojančias ir dideliu slėgiu jį įpurškiančias maitinimo sistemas ir pan.

Dar vienas iš būdų – „chiptuningas“. „Chip“ – mikroschema, „tiuning“ – derinti, pertvarkyti. Pirmiesiems variklio valdymo kompiuteriams populiariausias būdas tobulinti variklio programą buvo keisti atminties mikroschemą („chipą“).

O šiuo metu modifikacijas galima atlikti naudojant tik specialią programinę įrangą ir prietaisus. Dabartinės technologijos leidžia keisti kompiuterio atmintį neišimant mikroschemų iš kompiuterio ir gana dažnai net neišimant kompiuterio iš automobilio.

Priklauso nuo variklio

Variklio galios didinimo pobūdis priklauso nuo variklio tipo: turbodyzelinio, turbobenzininio ir atmosferinio (variklis be turbinos). Atitinkamai skiriasi technologijos ir tobulinimo principai.

Suderinus mikroschemą, automobilis bus galingesnis ir ekonomiškesnis (didesnį sukimo momentą turintis variklis sunaudoja mažiau kuro, nors išjudina tą patį automobilio svorį), bus greitesnė akceleratoriaus reakcija, bus saugus lenkimo manevras ir, o tai svarbu, – bus nepaprastai malonu važiuoti.

Programuojant variklį, neviršijant gamintojų paliktų rezervų, mikroschemos pertvarkymas variklio eksploatacijos ilgaamžiškumui neturi jokios įtakos. Paprastai galia padidėja iki 30 proc., o kuro sąnaudos sumažėja 10 proc.

Žinoma, galima galią padidinti daugiau nei 50 proc., bet tada, norint išvengti variklio gedimų, padidėjusio dūmijimo, reikia pakeisti tam tikrus automobilio mazgus. Prieš pradedant modifikuoti variklio valdymo programą reikia atlikti išsamią variklio diagnostiką, pamatuoti esamos sistemos funkcionalumą, kad po modifikacijos būtų galima tiksliai įvertinti, ar variklis dirba taip, kaip buvo nurodyta programoje.

Donatas BRAZDEIKIS, Sekunde.lt

2012-08-09 10:25


Prisijunkite
FB
Užsiregistruokite
FB