Paprasta – bet labai svarbi


Viena iš paprasčiausių, tačiau ir viena iš svarbiausių automobilio sistemų yra dujų išmetimo sistema. Šiuolaikinio automobilio išmetimo sistema ne tik pašalina degimo produktus iš variklio, bet juos ir išvalo. Tai itin svarbu, kai vis daugiau dėmesio susilaukia ekologijos klausimai.

Išmetimo sistema

Automobilio dujų išmetimo sistemos paskirtis yra nepavojingai pašalinti variklio darbo metu susikaupiančias dujas ir slopinti išmetimo triukšmą. Dujų išmetimo sistema ne tik mažina triukšmą, bet ir neleidžia toksiškoms dujoms patekti į automobilio saloną, katalizatorius sumažina kenksmingų dujų išmetimą į aplinką.

Kiekvienas automobilio gamintojas pateikia savo konstrukcinius dujų išmetimo sistemos ypatumus. Tačiau pagrindinės išmetimo sistemos dalys yra šios: priėmimo vamzdis, katalizatorius, jungiamasis vamzdis, duslintuvo bakeliai.

Į priėmimo vamzdį patenka panaudotos dujos iš išmetimo kolektoriaus. Dujų temperatūra jame gali pasiekti 1000 laipsnių. Katalizatoriai reikalingi sumažinti teršalų kiekį, bet jie sukuria ir papildomą pasipriešinimą dujoms. Galima naudoti didesnio laidumo katalizatorius, kad būtų mažesnis pasipriešinimas, bet daugelyje šalių tai yra draudžiama dėl ekologijos.

Duslintuvo bakelis sumažina triukšmo lygį, užtikrina teisingą išmetamųjų dujų judėjimo kryptį. Jungiamasis vamzdis jungia priekinį ir galinį duslintuvų bakelius, dažnai turi ypatingą formą. Aplenkdamas galinę siją turi galimybę susijungti su galiniu duslintuvo bakeliu, netrukdydamas kėbulo svyravimams ir nekliudydamas jo. Specialus audinys ir duslintuvo vidinė konstrukcija leidžia užtikrinti minimalų dirbančio automobilio išmetamųjų dujų triukšmo lygį.

Gedimų priežastys

Kaip ir visi automobilio elementai išmetimo sistemos dalys dėvisi ir genda. Vienas iš gedimus lemiančių veiksnių yra darbas labai aukštoje temperatūroje. Duslintuvas gali įkaisti iki 800°C važiuojant 130 km/h greičiu.

Taip pat labai didelę žalą išmetimo sistemos detalėms padaro korozija. Vidinė duslintuvo korozija atsiranda dėl automobilio eksploatavimo miesto režimu. Užvedant variklį atsiranda kondensatas, kuris nespėja išgaruoti dėl trumpo važiavimo, ir dėl to duslintuvo vamzdyje susidaro rūgštinis vandens tirpalas, kuris graužia duslintuvo sieneles.

Išorinė korozija atsiranda dėl aplinkos poveikio. Duslintuvo paviršius yra nuolat veikiamas purvo, vandens bei druskų, dėl to vyksta oksidacijos procesas.

Gedimus išmetimo sistemoje jums gali išduoti išmetamųjų dujų kvapas salone. Tai reiškia, kad išmetimo sistema tapo nesandari ir yra dujų nuotėkis. Dažniausias išmetimo sistemos gedimas – pasigirdęs pašalinis garsas iš po automobilio, jis atsiranda prarūdijus duslintuvui.

Norėdami išvengti duslintuvo pažeidimų, reguliariai tikrinkite amortizatorių būklę. Venkite ilgai važiuoti degant žemo kuro lygio indikatoriui, nes mažas kuro kiekis bake gali lemti kuro padavimą su pertrūkiais, tai labai neigiamai veikia katalizatorių. Jei važiuojate trumpus atstumus, retkarčiais vykite į tolimesnę kelionę, kad pakankamai įkaitus išmetimo sistemai iš jos būtų pašalintas kondensatas.

Brangiausias elementas

Ko gero, pagrindinė ir viena iš brangiausių išmetimo sistemos detalių yra katalizatorius. Yra keli būdai nustatyti, reikia keisti katalizatorių ar ne.

Gerokai pailgėjęs automobilio užkūrimo laikas yra pirmas ženklas, jog kemšasi katalizatorius. Taip pat variklio trauka – jei pastebėjote, kad automobilio dinamika ir trauka kelyje yra mažesnė, o apsukos nekyla aukščiau 5000 arba kyla labai lėtai – akivaizdu, kad katalizatorius yra užsikimšęs.

Yra ir sudėtingesnių būdų nustatyti, kokia katalizatoriaus būklė. Yra slėgio matavimo prietaisų, tad palindus po mašina galima pragręžti nedideles skylutes išmetimo sistemoje prieš ir už katalizatoriaus ir pamatuoti slėgį išmetimo sistemoje. Jei katalizatorius užsikimšęs, slėgis už katalizatoriaus bus labai žemas, o prieš katalizatorių – didelis.

Užsikimšusį katalizatorių geriausia keisti nauju, tačiau tai kainuos tikrai nemažai. Todėl yra alternatyva seną katalizatorių visiškai atnaujinti.

Donatas BRAZDEIKIS, Sekunde.lt

2012-07-19 10:59


Prisijunkite
FB
Užsiregistruokite
FB