Patikimi automobilio stabdžiai saugo gyvybę


Stabdžiai – pagrindinė automobilio saugumo priemonė. Daugelis vairuotojų nesusimąsto, kad menkiausias stabdžių sistemos defektas gali brangiai kainuoti. Todėl būtina gerai žinoti, kokie galimi gedimai.

Stabdžių sistema

Visų automobilių stabdžiai iš esmės yra vienodi. Paprastai montuojami diskiniai ir (arba) būgniniai stabdžiai, hidraulinė sistema su stabdžių skysčio bakeliu, pagrindiniu bei darbiniais cilindrais, stabdžių stiprintuvu, žarnelėmis ir kt. Stabdžių sistemai priklauso ir stovėjimo (rankinis) stabdys, ekstremaliu atveju juo galima stabdyti ir važiuojantį automobilį.

Kai kuriuose modeliuose dar įmontuojamos įvairios sistemos. Dažniausiai stabdžių sistema turi dvigubą įstrižinę hidraulinę schemą. Kiekviena sistemos grandinė valdo vieną priekinį ir vieną įstrižai priešingą užpakalinį stabdį nuo sudvejinto pagrindinio cilindro.

Paprastai abi grandinės veikia tolygiai, tačiau jei viena iš jų sugenda, kitos stabdymo jėga vienodai veiks abu ratus ir automobilis stabdomas lėtės tolygiai, tik ne taip efektyviai. Slėgio reguliatorius stabdžių sistemoje įjungtas į užpakalinį stabdžio hidraulinį vamzdį. Šis blokas reguliuoja slėgį, veikiantį kiekvieną užpakalinį stabdį. Dėl to, staigiai stabdant, negali įstrigti užpakaliniai ratai. Priekiniai diskiniai stabdžiai yra valdomi vieno stūmoklio, veikiančio stabdžių trinkelių atramas („suportus“). Būgninių stabdžių trinkeles valdo darbinių stabdžių cilindrai su dvigubu stūmokliu ir stabdžio pedalo susireguliavimo sistema.

Stabdžių pedalas

Spausdami stabdžių pedalą ar užtraukdami rankinio stabdžio svirtį galite pastebėti pernelyg didelę jų laisvąją eigą. Laisvoji eiga gali padidėti atsiradus tarpui tarp stabdžių būgno ir trinkelių. Jį galima pašalinti sukant reguliavimo mechanizmą, kol trinkelės palies būgną. Paspausdami stabdžių pedalą sucentruosite trinkeles. Rekomenduojama sutepti reguliavimo mechanizmą ir stabdžių trinkelių briaunas.

Dar viena defekto priežastis – rankinio stabdžio lynas sureguliuotas netinkamai arba neveikia galinis stabdžių reguliavimo mechanizmas (jeigu jis įmontuotas). Šiuo atveju reikia sutvarkyti rankinio stabdžio lyną. Jei defektas išlieka, nuimkite stabdžių būgnus ir patikrinkite, ar galiniai veržimo įtaisai funkcionuoja tinkamai. Prireikus juos suremontuokite. Tepalu sutepkite varžtus ir trinkelių prisi-šliejimo paviršius.

Išleidžiamas oras

Jei stabdžių pedalą be didesnių pastangų nuspaudžiate iki dugno, tikėtina, kad stabdžių sistemoje yra oro, kuris atsirado dėl sistemos nesandarumo. Aptikus skysčio tekėjimo vietą, defektą reikia pašalinti, o iš sistemos išleisti orą ir skysčio bakelį pripildyti iki reikiamo lygio. „Nuorinimas“ pradedamas atsukant toliausiai esančio darbinio cilindro oro išleidimo atvamzdį, esantį prie dešiniojo užpakalinio rato, paskui – prie kairiojo užpakalinio, dešiniojo priekinio, kairiojo priekinio. Stabdžių žarnelių defektus, įtrūkimus galima aptikti jas apžiūrint ir lankstant.

Skysčio tekėjimo vietos hidraulinėje sistemoje geriau matomos spaudant stabdžių pedalą.

Susidėvėję stabdžių trinkelių frikciniai paviršiai irgi apsunkina stabdymą. Juos, sudrėkintus šlapiu skudurėliu, reikėtų nušlifuoti šiurkščiu popieriumi. Stabdymo efektyvumas mažėja ir dėl pažeisto ar surūdijusio stabdžių disko. Esant įtrūkimams ar įbrėžimams diskų stabdymo paviršiai įgyja juodą atspalvį. Mažesnius paviršiaus pažeidimus galite pašalinti šlifuodami smulkiu švitriniu popieriumi.

Esant didesniems pažeidimams neefektyvų stabdymo diską būtina pakeisti. Stabdžių sistema bus tinkamai subalansuota, jei pakeisite abu diskus.

Nestabdo ratai

Visi ratai gali nestabdyti dėl mechaniškai užblokuoto stabdžių pedalo. Viena iš priežasčių – pagrindiniame cilindre atsirado hidraulinis spaudimas. Jis gali atsirasti, kai būna užterštas sistemos stabdžių skystis. Dėl to išbrinksta guminės detalės, jos blokuoja sistemos kanalus ir sulaiko hidraulinį spaudimą.

Jei nestabdo vienas ratas, taip atsitinka, kai diskinių stabdžių trinkelės ar stūmokliai įstringa stabdžių trinkelių atramos išėmoje. Tokiu atveju išimkite stabdžių trinkeles, stabdžių valikliu ir gabalėliu audeklo išvalykite išėmą.

Išvalykite apnašas ir šiek tiek sutepkite plieninių atraminių plokštelių galinę pusę specialiu stabdžių tepalu. Įmontuokite stabdžių trinkeles ir patikrinkite, ar stabdžių diskas laisvai sukasi.

Jei įstringa stūmokliai diskinių stabdžių trinkelių atramoje ar darbiniame cilindre, ratas gali nestabdyti. Būtina keisti visą trinkelių atramą ar darbinio cilindro mechanizmą. Dėl kliūties stabdžių žarnelėje ratas irgi gali nestabdyti. Belieka įmontuoti naują stabdžių žarnelę. Ratas taip pat gali nestabdyti dėl silpnų ar sulūžusių trinkelių sutraukimo spyruoklių.

Automobilis netolygiai gali stabdyti dėl alyva užterštų trinkelių frikcinių paviršių arba šiems nevienodai sudilus. Rekomenduojama keisti trinkeles ašių komplektais.

Netolygaus stabdymo priežastimi gali būti ir įstrigę stūmokliai diskinių stabdžių trinkelių atramoje ar darbiniame cilindre. Stabdymo netolygumas juntamas ir tada, kai atsiranda stabdžių diskų (būgnų) deformacijos. Reikia patikrinti ir palyginti stabdžių disko storį įvairiose vietose. Maksimalus matavimo dydžių skirtumas neturi viršyti 0,02 mm.

Stabdžių diskų ir būgnų nelygumus galima nutekinti, bet jie paskui neturi būti plonesni, labiau susidėvėję, nei numato gamintojas. Atsileidę stabdžių trinkelių atramos varžtai ir atsipalaidavęs stabdžių galinis skydas, vairo ir pakabos komponentai, netinkamas slėgis padangose taip pat gali tapti netolygaus stabdymo priežastimi. Reikia patikrinti stabdžių mechanizmo patikimumą, vairo ir pakabos dalių susidėvėjimą.

Stabdžių skystis

Jeigu pastebėjote, kad jūsų automobilio pagrindinio cilindro bakelyje sumažėjo stabdžių skysčio, gali būti, kad sudilo trinkelės ir dėl pasislinkusių stabdžių cilindrų stūmoklių į padidėjusią ertmę cilindruose sutekėjo daugiau skysčio. Tuokart pakaks papildyti skysčio bakelį iki reikiamo lygio.

Stabdžių skystis bakelyje gali sumažėti ir dėl hidraulinėje sistemoje atsiradusio nesandarumo. Tokiu atveju būtina apžiūrėti visas stabdžių skysčio galimo nutekėjimo vietas ir jas užveržti. Viena silpniausių automobilių stabdžių sistemos vietų yra guminės stabdžių žarnelės – po kurio laiko jos suaižėja ir sutrūkinėja. Todėl svarbiausia atkreipti dėmesį į pastarąsias.

Laiku nepakeitus stabdžių skysčio, jis praranda savo savybes. Intensyviai stabdant, pavyzdžiui, leidžiantis nuo kalnų, jis gali užvirti (įkaitę stabdžių diskai, būgnai dalį šilumos perduoda stabdžių skysčiui). Verdant susidaro garai, pasklindantys po hidraulinę stabdžių sistemą. Spaudžiant stabdžių pedalą dujos, kitaip nei stabdžių skystis, susispaudžia, tad stabdžių pedalas „neria“ žemyn, o automobilis važiuoja nestabdomas.

Naudingi patarimai

Stabdžių trinkeles reikia keisti tada, kai frikcinis sluoksnis suplonėja iki 2 mm. Trinkeles ir hidraulinius vamzdelius, žarneles patikrinkite bent kartą per metus arba nuvažiavę 15 tūkst. km. Esant pačioms nepalankiausioms automobilio eksploatavimo sąlygoms, nuvažiavus 1000 km, nudyla 1mm trinkelės frikcinio sluoksnio.

Važinėjant normaliomis sąlygomis trinkelių komplekto pakanka 30 tūkst. km. Su naujomis stabdžių trinkelėmis rekomenduojama 200 km važiuoti be ekstremalių stabdymų. Per tiek laiko jos prisitrins ir stabdys efektyviai. Važiuojant šlapiu keliu rekomenduojama periodiškai švelniai pastabdyti. Taip nuo trinkelių ir diskų (būgnų) paviršių pašalinama drėgmė, įvairios apnašos, mažinančios stabdymo efektyvumą.


Donatas BRAZDEIKIS


A.Repšio nuotr. Geri automobilio stabdžiai net ir
ekstremaliomis situacijomis apsaugo vairuotojus nuo nemalonumų.

2007-12-14 12:00


Prisijunkite
FB
Užsiregistruokite
FB